Wydarzenie nie do przeoczenia, i to bynajmniej nie tylko dla sentymentalnych miłośników przedpotopowych ośmio- i szesnastobitowych komputerów oraz konsol do gier: ZX Spectrum, Atari, Armstradów, Commodore’ów, Amig, SEGA etc. Szansa zobaczenia na własne oczy wciąż działających technologicznych pereł sprzed dekad to niemało, ale i tak blednie wobec możliwości zagrania na nich w legendarne historyczne gry wideo, także w ramach turniejów z nagrodami. Pixel Heaven to nie muzeum, tu uprasza się o dotykanie eksponatów.
Jakiego formatu jest to impreza, jak znakomitej atmosfery można się na niej spodziewać, dużo mówi promujący ją film – oficjalna reklamówka Pixel Heaven 2014. Nie zrobiło jej na zamówienie zewnętrzne studio. Tak jak samo Pixel Heaven jest owocem bezinteresownej pasji osób zakochanych w kulturze gier retro. Wideo rekonstruuje początek słynnej platformówki Érica Chahi „Another World” z 1991 roku. Ogrom włożonej pracy i efekt budzą szacunek. A skoro tak zaangażowani ludzie stoją za Pixel Heaven, mamy prawo oczekiwać wydarzenia naprawdę dużego kalibru.
W ramach Pixel Heaven 2014 odbędą się prezentacje i konkurs gier niezależnych Indie Basement 2.0, a oceni je m.in. Johannes Wadin, twórca głośnego „Shelter”, w podsumowaniu „Polityki” jednego z najlepszych interaktywnych tytułów ubiegłego roku.
Przewidziane są koncerty muzyki low bit – wystąpi m.in. Jon „Jops” Hare – flipperowy turniej Polish Pinball Open, wieczorne afterparty, a przede wszystkim mnóstwo ciekawych prelekcji, pokazów i paneli dyskusyjnych, których nie sposób tu wyliczyć. Przykładowo: Adrian Chmielarz pokaże po raz pierwszy fragmenty bardzo oczekiwanej produkcji studia The Astronauts „Vanishing of Ethan Carter”.
Pixel Heaven odbędzie się w ten weekend w Warszawie, w kompleksie 1500m2 przy ul. Solec 18. Pełny program imprezy znajdą Państwo tutaj. Dla przybyłych spoza stolicy organizatorzy wytargowali zniżki noclegowe.
Start w sobotę o 10.00. Do zobaczenia!
2 czerwca o godz. 10:51 7810
No to już po tej edycji Pixel Heaven. A jesli ktoś chce zobaczyć subiektywnym okiem byłego Amigowca co się działo, to mała fotorelacja: http://kaczus.cba.pl/index.php/kategorie/amiga-morphos-itp/16-pixelheaven2014.html
2 czerwca o godz. 18:18 7813
Lza sie w oku kreci, nei tyle z powodu gier, oi tych nei jestem entuzjata, co z powodu komputerow 8 bitowych. Pamietam te czasy gdy z wypiekami na twarzy mowilo sie: „Patrz – CALE 48 KB DLA SIEBIE!” I robilo sie na tych 48KB takie rzeczy ktorych dzis „miszczowie klawiatury” nei potarfia zrobic na 4 gigabajtach.
Entuzjazm w owych czasach – poczatku lat 80 – byl ogromny – odwrotnie proporcjonalny do mozliwosci finansowych milosnikow komputerow. Poniekad wychodzac napzreciw temu retuzjazmowi a po czesci z przyczym egoistycznych (kasa!) napisalem z kolega mala ksaizeczke – „Programowanie mikrokomputerow w jezyku Basic”. To byla pierwsza taka ksiazka w Polsce’
‚
Neistety, kasy nei zrobilem – honorarium bylo symboliczne. Za to „trafienie w rynek” – znakomite. Ksero manukryptu sprzedawano na „Perskim” za cene wieksza niz moje honorarium. Ksiazka miala sie pojawic w ksiegarniach w pewien poniedzialek. W sobote ustawialy sie kolejki. Pierwszy naklad (25 tysiecy chyba) rozszedl sei w pare godzin. Byly dodruki, juz nei pamietam ile. W sumie spzredano chyba ze 200 tysiecy egzemplarzy.
Ksiazeczka byla prymitywna ale praktyczna. Miedzy innymi dlatego ze omawiala I porwnywala rozne modele komputerow obecnych wtedy na rynku, oraz roznice w programwowniu tych modeli.
No I byly gry: na komputer Meritum. Maksymalna dlugosc linii program w Basicu na Meritum wynosila 255 znakow. Udalo mi sie w te 255 znakow wcisnac kompletna, interaktywna gierke. Prosta bo prosta. Dwie takie „jednoliniwe gierki” sa w ksiazce.
Kto dzisiaj stara sie zeby program byl krotki I elegancki?…..
Hej, lza sie w oku kreci. No I czlowiek byl mlody 🙂
3 czerwca o godz. 3:19 7817
@A.L. 2 czerwca o godz. 18:18
„CALE 48 KB DLA SIEBIE!”
Moja inicjacja to TI-58C, czyli około pół kilobajta.
Tak, pisało się na to gry, pisało. Miałem to cudo do swojej dyspozycji na tydzień czy dwa w czasie świąt w 78-ym albo 79-tym. 😉
3 czerwca o godz. 11:16 7819
@A.L.
Nie zrobiła, bo wyszła zdaje się w 1986, a rok później pojawiła się rewelacyjna „niebieska” książka „Atari Basic” pod redakcją Wiesława Miguta i ta moim zdaniem była o niebo lepsza.
3 czerwca o godz. 15:49 7826
@Void: „Nie zrobiła, bo wyszła zdaje się w 1986”
W 1986 to bylo czwarte czy piate wydanie, o ile pameic dopisuje. W 1985 wyjechalem z Polski I zrzeklem sie praw autorskich na rzecz mego wspolautora. Pierwsze wydanie to byl rok 1981 czy 82, nie pamietam
„książka „Atari Basic” pod redakcją Wiesława Miguta i ta moim zdaniem była o niebo lepsza”
Nie watpie ze bylo nieskonczenie wiele nieskonczenie lepszych ksiazek. Miedzy innymi, moj wspolautor wkrotce potem napisal ksiazke o Commodore. Tyle tylko ze, nie chwalecy sie: a) ta moja nie dotyczyla zadnego konlretnego komputera, b) byla pierwsza na rynku, c) trafila w nisze dokladnie wtedy gdy nisza sie otworzyla
3 czerwca o godz. 16:24 7828
@zza kaluzy: „Moja inicjacja to TI-58C, czyli około pół kilobajta.”
Pamietam, pamietam! Mialem TI-59. Ten z paskiem magnetycznym. Jeszcze do dzis mam, lezy gdzies w szafie na dnie. Mozna bylo robic wspaniale rzeczy!
Zreszta, do dzis jestem milosnikiem kalkulatorow; ot tak, lubie sie pobawic I powspominac stare czasy.
3 czerwca o godz. 16:55 7829
Tak na marginesie pol kilobajtowych komputerow ktore przypomnial @zza kaluzy…
Nei pamietam ktory to byl rok (bylem jeszcze studentem) gdy na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego zainstalowano maszyne Gier dunskiej firmy Regencetralen
Maszyna miala 5 KB pamieci magnerycznej rdzeniowej, 60 KB pamieci magnetycznej bebnowej I zewnetrzna pameic tasmowa.
Na tej maszynei zrobiono nadzyczaj efekttywny I KOMPLETNY kompilator jezyka Algol 60. Chyba najlepszy jaki w ogole istnial w historii. Na tejrze maszynie, przy pomocy tegoz kompilatora robiono powazne obliczenai naukowe, meidzy innymi optymalizacje konstrukcji budowanego wowczas I Instytucie Badan Jadrowych doswiadczalnego reaktora atomowego. Prowadzono inne prace naukowe I inzynierskie.
Sprobojcie dzisiaj na 8 kilobajtach….
Wspomnienie o maszynei Gier tutaj
*http://datamuseum.dk/site_dk/rc/gierdoc/ieeeartikel.pdf